.ازيكو

ازيكوا .......احب ارحب بكل واحد قاعد دلوقتى قدام مدونتى........انا زييى زيكوا كل يوم افتح النت الاقى اخبار مصراوى......عارفينها اللى تفتح النفس للحياه دى .....فجالى اكتئاب ........ايوه ايوه زى اللى عندكو ده بالظبط.....اعمل ايه اعمل ايه.......جاتلى فكره المدونه افضفض بيها معاكو ويارب تعجبكو

الأحد، 19 أكتوبر، 2008

يبقى انت اكيد ...اكيد.....والله اكيد ...اكيد ف مصر

ازيكو يا جماعه

يا رب تكونوا بخير ............(يا رب ياختى يا رب )
فيه جروب يا جماعه عالفيس بوك اسمه (رصد غرائب الشارع المصرى )............الجروب دا ناشر مجموعه صور

عن بعض المشاهد الموجوده ف الشارع المصرى .........ولا اعتقد انها موجوده فى اى شارع تانى

واسيبكوا مع بعض الصور ونرجع نتكلم تانى .............ياللا نشوف الصور





القبقاب الذى تريده ربما يكون ملبوسا .......من فضلك حاول ارتداءه فى وقت لاحق



يا خواتشى ايه الجمال دا لايقين على بعض قوى... ربنا يتمملكوا بخير يا رب

كرباج ورا ياسطى .......ههههههه

اختصر وقول بتاع كله

شكلك قارف الناس قوى .......هيبوسوا ايديك تشد السيفون


لا عداك العيب ............اكيد كده مالهمش حجه

يا جماعه المحل كويس مافيهوش حاجه الراجل بس هو اللى زباله

الراجل دا عندنا ف مدينه نصر .........وايه عليه امم

يعنى كده كده ..........هترشق ف الحيطه

مع (ايجيبشن جيبس)......لا تستطيع التفرقه بين يدك ورجلك

فعلا...........الحاجه ام الاختراع

عادى يا جماعه ........الراجل تطوع وهيقوم بدور الكاوتش

سيرى يا نورماندى .........مجراكى ومرساكى

صحيح............من علمنى حرفا صرت امامه قردا

الان ولاول مره ..............عيشكو من فودافونكو


حتى الاسعاف بقى بالنفر ....(عباس العقاد وعااااشررر)

هيه الحكايه ناقصه توهان ..........يا جماعه حد يشوف الفيشه

اكيد سباك .......وسرقه السيفونات دى هوايه يعنى


لا بجد افادك الله ..............نورت المحكمه

اخر صوره............ختامها مسك

والان سؤال يطرح نفسه

هل سنظل امام العالم بهذا المنظر الضاحك الباكى ؟

هل سيأتى يوما نمشى فيه فى شوارع مصر فخورين بما نراه؟

ام سنظل نضحك............ونقول لانفسنا....حقا شر البليه ما يضحك؟

هناك 73 تعليقًا:

لورنس العرب يقول...

لا تقلقي
احنا عددنا كبير جدا
80 مليون نسمه
ولازم تلائي الحاجات دي
مرة جالي ميل كان فيه صور وكان عنوانه " يحدث فقط في سوريا"
ولقيت تقريبا نفس الصور وأفضح من كده
تقريبا كلنا زي بعض
صحيح هي حاجات تقرف وتجيب الضغط
بس هنعمل ايه
...
وبالنسبة للحمام المغلق بسبب سرقة الشطافات
فعاوز أقولك ان فيه نفق عبور للمشاه في سوق المعادي باستمرار ضلمه
وده لأن الناس بتسرق اللمبات اللي بينوروا بيها النفق باليل
فكان الحل انهم عملوا قفص حديد حول اللمبات
راحوا العيال ضربوا القفص بالطوب عشان اللمبات تتكسر
ولا تسألي عن السبب

واحدة مفروسة يقول...

ههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههه
انا حموت من الضحك و الله
و حموت من الفرسة فى نفس ذات الوقت
ديه العبقرية
مش بيقولوا العباقرة مجانين
احنا بقا عباقرة
و بالاوي كمان
ده احنا عندنا ذكاء خارب
مش خارق

بس من الاخر
ديه مكيدة همه عاوزين الشعب كده كله
و ديه كانت الدفعه الاولى من الخرجين
و لسة لما نشوف الدفعات التانيه حتعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟
هههههههههههههههههه
سلام بس صور تهلك من الضحك
و التعليقات كمان
يسلم ايد اللى صور
و يسلم مخ اللى علق
سلام

محمود حسن العدل يقول...

السلام عليكم اختى الغالية / بنت مصرية
والله انا مش عارف اقول اية
بس انت خلاص قولتى اكيد والله العظيم انت فى مصر (ام الدنيا)
ههههههههههههههههههههههههه
مرطبات الحاج زباله
ههههههههههههههههههههههههه
طب والنبى هو بيتبهى بااية لاونروح ونشرب من عندة يعنى بالعربى لو لاقيت حاجة وحشة فى العصير انا مش مسئول انا قولت
ههههههههههههههههههههههههههههه

شكلك قارف الناس قوى .......هيبوسوا ايديك تشد


هههههههه عارف اننا فى مصر ومتاكد لذلك كاتب الشروط
ههههههههههههههههههههههههههه


كده كده ..........هترشق ف الحيطه


والله الحكومة كتر خيرها الله يبارك فيها
يعنى بتقولك اخبط دماغك فى الحيط والحدق يفهم.

بجد انا انتابتنى هسترية من الضحك المتوصل.
بس للاسف الشديد ضحك مصحوب بالحسرة علينا وعلى حالنا وبمقارنة بين وبين الدول المتقدمة.
ويزعلو اننا عوزين نسافر ونسيبها.
فين تكريم البنى ادم اللى هو اساس فى كل شيئ اللى ربنا كرامة ونفخ فية من روحة.
سبحان الله من فترة كنت بزور واحد فى مستشفى الصدر بتاعة العباسية واحنا خارجين لمحت مبنى حلو فاسالت قالو دى مستشفى الكلب .
ههههههههههههههههههههههههههههه
والله بتكلم جد
طب بالله العظيم لو دراع الراجل اللى انتى حاطة فى الصورة دى فى رجل الكلب كان حد سكت ؟؟؟
دا كانت الدنيا قامت وقاعدت على رجل السيد المحترم المبجل الكلب.
انا عرفت دلوقتى لية الكلب اللى بنشوفة فى العربية راكب ورا وباصص من الشباك ومطلع لينا لسانة
هههههههههههههههههههههههههه
ذى مايكون فاهم انة احسن من اللى واقفين على المحطة مستنين الاتوبيس على شان نركب فوق السواق
بجد مهزلة والله الواحد بيضحك من غلبة
هانقول اية ربنا يكرم كل من هو السبب فى اهدار كرامة البنى ادام ويجزية ربنا على قد عملة
بوست هايل بس متعب اوى
تحياااااااااااااااااااااااااااااااتى

محمود حسن العدل يقول...

هههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههه
لابجد والله فعلا اخرة مسك
انا مش اخدت بالى منها فى الاول
قريتها بسرعة ميت ابو شحتة
فقولت عادى فابعد ماعلقت اقريتها تانى
هههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههه
يعنى الواحد يقول انا من ميت ابو....؟
هههههههههههههههههههههههههههه
طب يقولها ازاى دى
بالله بجد دى قرية فى بلد ولا اية....؟
ههههههههههههههههههههههههههههههه
تحياتى الف تحيه لشخصك الكريم
تحياااااااااااااااااااااااااااااااتى

australia يقول...

أنا واحد من الناس بفتخر ببلدي برة .
إنهاردة بس لسة عامل presentation عن مصر يعني عرض د من ضمن الدراسة .
أولا ردود فعل زملائي كانوا مبسوطين جدا بالصور .
من ضمن ردود الفعل الأنا استلمتها منهم .
شخص يقول :- د الترجمة .
أنا كنت بعتقد إن مصر دي صحراء بس دلوقتي عرفت إن هي خضرة .
وأراء أخرى بس علشان مطولش عليكي اتمنى إن صورة مصر تفضل حلوة وكويسة .
علشان منظرنا قدام العالم .
بس في تعقيب واحد على إحدى الصور .
صورة الفلاح لو كان يقدر يشتري عربية كان إشترى بس هيعمل إيه في ظل هذه المشاكل والظروف المحيطة بيه د شغله فلاح .
لكي مني التحية .

مفكر يقول...

السلام عليكم أولاً:::أنا مفكر من الإسماعيلية....ومدونتك باين عليها جامدة....

هههههههههههههههه

فعلاً مصر هي أمي...

صور بتخلي الواحد يتمسك بتراثه العميق...

ايه يا جدعان الحلاوة دي....
دحنا يعني عندنا فهلوة ملهاش زي...

سمكه وحده يقول...

اول تعليق علي مصر يا عبله
اولا انا موت من الضحك بس بجد حجات تضخك تعرفي احلي حاجه في الشعب المصري ايه انه بيحب التهيس اوي هههههههههه
بس دمه خفيف بس زي ما بتقولي الضاحك الباكي
حاجه تضحك وتحزن بس هو مش شعب ابله لا بس بيستعبط ههههههههه
تحياتي
سمكه اه صحيح البنات فلازيه الكبد يا فلزه كبدي انتي

سمكه وحده يقول...

اول تعليق علي مصر يا عبله
اولا انا موت من الضحك بس بجد حجات تضخك تعرفي احلي حاجه في الشعب المصري ايه انه بيحب التهيس اوي هههههههههه
بس دمه خفيف بس زي ما بتقولي الضاحك الباكي
حاجه تضحك وتحزن بس هو مش شعب ابله لا بس بيستعبط ههههههههه
تحياتي
سمكه اه صحيح البنات فلازيه الكبد يا فلزه كبدي انتي

نعكشة يقول...

:D

لا حول ولا قوة إلا باالله

والله مش عارفة الحكاية دية بس محتاجة تغيير ججماعي لسلوك البشر

الواحد بيحاول يعمل اللي علية

بس هتعملي اية لو انتي خارجة من الشغل و اولادك مستنينك و كمية الاتوبيسات قليلة

مسخرة البتاع بتاع الجبس دة
واضح انه دكتور متخرج من طب بيطري عشان عند الحيوانات ايدهم زي رجلهم
:D

بالنوسبة للعيش
فاحمد ربنا ان شكلة كدة

مرة والدي جابلنا عيش ما يعلم بية إلا ربنا عبارة عن كلكوعة بتتاكل منين معرفش

تحفة البتاع بتاع المكفوفين دة
بيحسسني بقمة الذكاء الاداري

بس عادي يعني صحابهم ممكن يقروا و يقولولهم
ماهو مش هيكتبوا اعلان بطريقة برايل

عامتاً

ربنا يستر علينا

ضحكتيني ربنا يفرح قلبك دايماً

سلام عليكي

ابو على يقول...

هههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههه
ايه يا بنتى انتى جايبه الصور دى منين
انا اول مره اضحك الضحك دا

بس برافو عليكى بصراحه .... استمرى

يور برازر على

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

بجد فضييييييييييييييييحة إيه ده ؟!! نورماندي و شطفات مسروقة يا لهوي متلاقيش حاجة زي دي في أي دولة تانية :)

لؤلؤة الرحمن يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
---------------------------------

ههههههههههههههههههههههه

والله انا من كتر مضحتك على الصور
اللى اول مره اشوفها
مش عارفه اقولك ايه
اصلا انا حاسه انه انا مش عايشه معاكم فى مصر
يمكن لانى مبخرجش من البيت
مش عارفه
المهم انه مفيش تعليق عندى للى شوفته
غير اننا شعب اغلبنا متخلف والباقى مننا فى سبيله للتخلف

عشان نحاكى المثل بتاع من عاشر القوم بقى منهم

الله المستعان
-----------------------------------

بسنت يقول...

الصراحه صور دمها خفيف اوى
ضحكت بجد
فعلا شر البليه ما يضحك
ما تزعليش نفسك
مسيرها تتعدل
ومصر مهما حصل بردوا ام الدنيا
دمتى طيبه

Geo Amr يقول...

حجزت اول تعليق انا شفت بعض من الصور دى قبل كدة ارجع واقول كلمة وحدة ثقافة مجتمع ودة ان شاء الله هيكون عنوان بوست ليا

ضد التيار يقول...

انتى عارفه احنا ليه بنظهر بالمنظر دا امام العالم

لاننا اكتر شعب بننشر الحاجات دى عنا و بنتبها بيها

على فكره فى جروبات مشتركه فيها من الكويت والامارات و السعوديه

برضه بيتبعت صور زى دى من الدول دى لكن عارفه بلاقى اشخاص من نفس الدوله بتعترض على اللى باعت و بيدافع

لكن احنا اخدنا اننا نشوف ونضحك و نتصعب فقط لا غير

الغيره على البلد من كتر اللى بنشوفه من الاحوال اللى بتحصل بقت شبه معدومه

بس هارجع و اقول شعب مصر اكتر شعب لو ملقاش اللى يتريق عليه هايتريق على نفسه

اصل من كتر همه بيبقى عايز يهرب باى حاجه و السلام المهم انه يضحك شويه و بس

فى بعض الصور اللى انتى نزلتيها كان فى مش فاكره جروب كويتى او سعودى باعت نفس الصور و بيقول انه فى بلده مش فى مصر

يعنى الواحد مابقاش عارف اى الصور اللى بتبقى خاصه بمصر و لا بدوله تانيه

بس لان مصر هى اللى طلع عليها الحاجات دى اكتر فاكل بينزلها على اساس انها مصر

عاشقة القمر يقول...

ايه بنت جبيت داه من فيان
عجز عن تعليق
ربنا يكون في العون

Butterfly يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههه
فعلا شر البالية ما يضحك

موناليزا يقول...

هههههههههههههه
هم يضحك وهم يبكى
ايه الفضايح دى مش كفاية على الفضائيات الفضائيات وكمان على الفيس بوك
الا قوليلى بالنسبة للصورة الاولانية مش ده n73 برضه ههههههه
ولا العنوان صادقة يا اختى والله هههههه
مش بقولك دمك شربات

الرومـيصاء يقول...

الله المستعان
صور غريبه غريبه
بجد والله شر البليه مايضحك
بس لو الصور دى مش موجوده
اكيد هنفتكر اانا رحنا بلد غلط
لازم تكون موجوده علشان نتأكد اننا
فى مصر
تسلمى على الصور
دمتى فى حفظ الله

romansy يقول...

ههههههههههههههههههههه
طبها نظل نضحك
علشان الموضوع كبير كبير قوى
محتاج سنين علشان يتحل
بس فعلا شر البليه ما يضحك

joliet يقول...

هو فعلا شر البلية ما يضحك و هو ده فعلا الهم ايللي يضحك
و بصراحة انا مبحبش افضل اعلق كتير ما هى فى الاخر برضه بلدنا واحنا علينا جزء كبير جدا من المسؤلية

حمادة زيدان يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

الله يخرب بيت دمك السكر

الصور موتتني من الضحك


وأكيد الجروب ده هينتشر بسرعة الصاروخ لأن شوارعنا في مصر مليانه صور ممكن تفطس من الضحك ومن البكى كمان

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

الصورة والتعليق عليها فى منتهى الروعة
بس عنوان البوست فى منتهى الــ .. مش عجبنى ومقتبس من اسم جروب تعبان على الفيس بوك

تحياتى للبوست الجميل

محمد الكومي يقول...

انجي الصور جميلة جدا

بس الكومنت بتاعك على صورة الراجل الفلاح و الحمار

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلاموووووووووووووووووووز

بالمووووووووووووووووووووز

كلام من جوه روح لكل روح يقول...

عزيزتى

لكل دولة عجائبها وغرائبها وغلبها وفجورها وجمالها وزبالتها و........

المهم نحاول نغير ونتغير

ونحاول نحب بعض اكتر

تحياتى
سلام

الازهرى يقول...

صديقتى العزيزة

للاسف من الواضح ان من وضع هذا الموضوع لم يسافر كثيرا
ففى فرنسا على سبيل المثال نجد فى باريس عاصمة الجمال مشاهد ربما تكون اسوأ الا انك لا تجديها فى اى موقع عنهم لانهم يحبون بلدهم وبدلا من الحديث عن السلبيت وفضحها اما العالم فانهم يعملون على تغييرها فى ايجابية واضحة مما جعلهم يصلون الى ما هم فيه
ما ان فى المانيا التى وصل فيها التلوث الى اعلى معدل حتى انهم منعوا الشرب من نهر الراين تماما
لن تجدى اى مدونة او منتدى المانيا يتحدث عن ذلك على الرغم من معرفة الجميع به
الا انهم يشعرون بالانتماء والايجابية فيتوجهون نحو تغيير ما يرونه يسىء الى بلدهم الحبيب وليس بعرضه على العالم

تحياتى

سمـــــــــــا يقول...

هههههههههههههههههههه

لأ بجد موتت من الضحك والناس فى الشغل دخلو يسألونى فيه ايه :))

عجبك كده ادينى طلعت مجنونة وانا لسة بكامل قوايا العقلية


بجد مش قادرة اصدق اللى بيحصل

فعلا هى دى مصر يا عبلة :))

تحياتى

nour shahen يقول...

ههههههههههههههه
نهار مهازل

اعتقد ان هيبقى الحال علي ما هو عليه وعلى المتضرر اللجوء الى الله

اكيد الجروب دا اشتهر جدا لمجرد بس انه ناشر فضايح مصر

الا هو احنا بننشر غسيلنااللي لا مؤاخذه .......... ليه

مش كفايه اننا مش عارفين نغير حاجه هنشرد كمان

طيب نوازن الصوره يبقى شوية كدا وشوية كدا
بدل ما نخربها بزياده بأيدينا

خالص تحياتى وتقديرى ليكى

د/ رامي شهاب الدين يقول...

هههههههههه

الصور فعلا طريفة جدا

عجبتنى أوى اليافطة بتاعة المكفوفين دى ، وكذلك رغيف العيش المخبوز برعاية فودافون

ولكنى بسجل إعتراضى على الصورة التانية لأنها تحمل سخرية جوفاء لامعنى لها

دمتى بكل الود .. تحياتى

أسير الجراح يقول...

الاخت الغالية


الاول كل سنة وانتى طيبة



موضوع جميل


وفعلا مهمنا ان كان



يبقى انت اكيد فى مصر



ههههههههههههههههههههههههة





اوعى تنسى ام الدنيا



هههههههههههههههههههههههه



برافو عليكى

موضوع يهلك من الضحك


بس ياريت الفيشة بتاعة الكهرباء حد يفصلها


الا الفتورة تيجى كتير



برافو عليكى


كل التقدير



اسير الجراح

الطالبة عفو الله يقول...

هههههههههههههههههههههههههههه
معلش معرفتش امسك ضحكتي على اعلان للمكفوفين
و نعم الكلام يعني الراجل عمل الواجب و كتبلهم اعلان ربنا يجزيه بالخير
ناش غريبة و الله
بش لسة برضو في امل يا انجي
متنسيش انتو عددكم كثير عشان كدة بتبان عندكم الظواهر دي بشكل اوضح من غيرها
ممكن مثلا عندنا احنا تكون موجودة برضو بس مش باينة اوي كدة
بس يبقى الامل ما دامت الحياة
و دمتي في حفظ الله

عروسة ننوسة يقول...

تحفة موضوع يفطس من الضحك
ده ايه الهنا اللى احنا عايشين فيه ده
بس كنتى استرى عليهم .....ههههههههههههه
بس احلى حاجة تعليقك الجنان
تحياتى

karim يقول...

ازيك يا انجى عمله ايه
مالك معليه الدماغ بقالك كام موضوع
طبعا بصرف النظر ان الصور ضحكتنى
بس فعلا ف حاجات اكتر من كده بس انا بحس انا خفه اكتر من انها تخلف و هى دى طبيعه الشعب من زمان

تحياتى

يا مراكبي يقول...

أنا شفت الصور قبل كده .. لكن الجميل في البوست ده هو تعليقاتك إنتي بصراحة

ههههه

فين ميت أبو شخة دي؟

Son of Egypt يقول...

للأسف مش هقدر اضحك رغم ان فى حاجات كتير تضحك ولكن اللى بفهمها يبكى حالنا

انا بس عايز اقولك ان مش ده السائد انما لليه يحصل هو ده السؤال ولازم نشوف او نعرف اجابته

حقا انه شر البليه ولكنه عزيزتى لا يضحكنى بل انه بقطع من شرايينى
ممكن تقولى مبالغ انما هى دى الحقيقه
تحياتى

قوس قزح يقول...

ههههههههههههههه
عجبنى اوى رغيف العيش

و الله احنا اكتر شعب بيسخر من نفسه
هل ده من خف دمنا و لا زى ما قلتى شر البلية ما يضحك

الاغرب بقى ان مثلا تلاقى فى الاخر بردو محدش شد السيفون :(

كباريه يقول...

ربما كان هذا التهجيص سببا في خفة الدم المصريه
==================
رصد موجع ولكن كما يقول المثل هم يبكي وهم يضحك
===================
أرق تحياتي للبنت المصريه الجدعه قوي

كباريه يقول...

واكبر دليل على خفة دمنا التعليقات التي وردت على هذا البوست

حنين.. يقول...

سألتى سؤالين صعبين
بس الصور دى انا بشوفها كتير
دا انا امنيتى ان اشترى كاميرا
عشان اصور صور واعمل مدونه
هههههههههههه
دمتى سالمه

عاشقة الحب يقول...

بجد انت اكيد في مصر
انابشوف حجات اكتر من كده
كل يوم في طرقي
للمدرسة

انا تعبت

بنت مصريه يقول...

لورنس العرب
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
يا لهوى الا حكايه اللمبات دى كمان
دى كارثه والله يا لورنس
لا وشوف الغل بحدفوا طوب عشان يكسروا اللمض اللى مش عارفين يسرقوها
هههههههههههههههههه
مرسى يا لورنس عالتعليق واتمنى تنورنى دايما

واحده مفروسه
عندك حق والله دى سياسه موجهه
هههههههههههه
حاجه تفرس
مرسى على تعليقك يا قمر واتمنى تنورينى دايما

محمود حسن العدل
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا استاذ محمود
ههههههههههههههههههههههه
والله الابتسامه لم تفارق وجهى وانا بقرأ
التعليق بتاعك
خصوصا مستشفى الكلب
بس انا بيتهيألى مستشفى الكلب دى بتاعه الناس اللى عاضيضهم الكلب
لانها لو فعلا مستشفى لعلاج الكلاب تبقى كارثه
هههههههههههه
على فكره انا شوفت كفر ميت ابو تيت دى
فى طريق مصر اسكندريه الزراعى
واتمنيت ساعتها يبقى معايا كاميره
شوفتها بعينى والله محدش قاللى هههههه
شكرا على تعليقاتك يا محمود واتمنى تنورنى دايما

استوراليا
اولا احب اشكر حضرتك على اهتمامك وتعليقك
اما بالنسبه لمصر
ف برغم اى حاجه وحشه فيها ف دى مننا احنا مش من مصر مصر كانت فى يوم بلد زى الفل لما كانوا الناس فيها زى الفل
لكن دلوقتى انظر لحالنا

اما بالنسبه لصوره الفلاح مع الحمار
فأنا ليس قصدى من التعليق الاستهزاء بالفلاح انه مش راكب ليموزين وماشى مع حمار
لا طبعا
حضرتك لو بصيت ف الصوره كويس هتلاقى الفلاح تقريبا حاضن الحمار وهيبوسه
حسسنى زى ما يكونوا عروسه وعريس بيستعدوا لفرحهم
من هنا جاء تعليقى

اشكرك مره تانيه عالتعليق

مفكر
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
والله نورت المدونه
انا بفرح قوى لما زائر جديد يشكر ف مدونتى
مرسى كتير لزوقك
ومصر هى امى

سمكه واحده
مرسى لتعليقينك يا قمر
والحمد لله انى قدرت اعبر عن وجهه نظرى بالصور والتعليقات واضحكك
اتمنى تنورينى دايما

نعكشه
ههههههههههههههه
انا مبسوطه قوى ان تعليقاتى عجبتك
ومرسى لدعوتك الحلوه دى واتمنى تنورينى دايما

ابو على
ماى برازر على
جايباها من عالفيس بوك
ههههههههههههههههه كويس انى عرفت اضحكك
دمت بكل خير

زنوبه
ههههههههههههههههههههه
مرسى لتعليقك يا قمر واتمنى تنورينى دايما

لؤلؤه الرحمن
وعليكم السلام يا لؤلؤه
هههههههههههههههههه
دى سياسه يا بنتى
كده الحكومه تفرح قوى ان الشعب وصل لهذه الدرجه من العبط


بسنت
طبعا ام الدنيا
ههههههههه
مرسى لتعليقك يا بسنت واتمنى تنورينى دايما

جيو عمرو
عندك حق ثقافه فئه من المجتمع وليس كل المجتمع والا كان زمنا بوظنا خالص
ههههههههههههههه
مرسى على التعليق
اتمنى تنورنى دايما


ضد التيار
وعشان كدا انا قولت عليها شر البليه
ما يضحك
مرسى لتعليقك واتمنى تنورينى دايما

عاشقه القمر
ربنا يخليكى يا رب
ومرسى لتعليقك واهتمامك

بوتر فلاى
هههههه
مرسى لتعليقك

سمكه وحده يقول...

بت يا مصريه تعالي هنا ايوه انتي بقلك انتي خدي اما اقلك
الا كده لامواخده كده في حاجه غريبه بجد يا اختشي هو الواحد حب كل المدونين كده ليه لالالا متفهمنيش غلط يابت انا مش من بتوع لامواخده موخدتك معاكي يا حببتشي
بكلم جد في حاجه والله ما بهزر غريبه جدا جدا ملاحظاها مدخلتش مدونه حد مش كل كله يعني غير وانا حسه اني حبيته من غير ما نعرف بعض الا قوليلي يا بت يكونش ده الحب قي الله اللي من غير لا مصلحه ولا حاجه
بجد بجد بعزك بعزكوا كلكوا اي ونبي
تعالو زورونا باي باي

محمود حسن العدل يقول...

بنت مصرية
والله والله
المستشفى بتاعة الكلاب
يتعالج الكلاب وعلى فكرة بقول لحضرتك المبنى لفت نظرى .
يعنى مبنى فخم وجميل
انتى عارفة انا لما عرفت كدة تخيلت الكلاب اللى جوة هههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههه
يعنى ممكن يكون كل كلب ليه سرير وفوطة خاصة بيه وصابونة
واكيد الحمام مش مشترك هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
والله والله مشتشفى للكلاب وعلى فكرة اعلى مستوى من الرعاية
يعنى الواحد لو يعرف كلب من دول ولا يعرف رقم موبيله..كانت اتفتحتلى طاقة القدر.
هههههههههههههههههههههههه
تحياتى لشخصك الكريم
تحياااااااااااااااااااااااااااااااتى

mahasen saber يقول...

شر البليه ما يضحك
بس برضه عمرك ما هتلاقى شارع بسلبياته بالروح الحلوه دى
ههههههههوالله شعب عايز جايزه على قوة تحمله وعايز علقه على اهماله وتسيبه
.........

MONDAHESH يقول...

واكتر من كده

اذا كانت هي دي الصور

او مجرد عينة منها

فالمسموع اكتر

في مواقف كتير بتحصل كل يوم تجيب اكتئاب

لكنها طبيعة في الشعب المصري


تحياتي

تيكو الاسكندرية يقول...

رهيبة يا انجى انا ميت من الضحك بجد مشكلة و اللى اجمد من الصور التعليقات اساسا نورت المحكمة لا الراجل بيوضح برده علشان ميتفهمش غلط اجمد حاجة بتاعت السيفون ( شد السيفون من اجلك ) و التانيه اللى بيسرقوا الشطافات اشمعنا يعنى هههههههههههههههه صعبة اوى سرقتها بس الحديد غالى برده شطافة على شطافة يبقى راجل اعمال و ينافس عز هههههههههههههههههههههههه جامد اوى البوست ده بجد عبد الغفور البرعى ههههههههه

كريم مصطفي سيد يقول...

السلام عليكم
بجد انا مش عارف ففول ايه بجد اكيد احنا في مصر صباح الضحك

كريم مصطفي سيد يقول...

مدونه ضحيه الحريه تحتقل بذكري مولد الامام الشيد حسن البنا رحمه الله اتمني الزياره

واحد من البلد دى يقول...

السلام عليكم

عارفة..؟؟؟

والله العظيم فيه أعمدة نور بتبقى والعة طول النهار و أول ما الدنيا تبدأ فى الظلام..
كل الأعمدة بلا إستثناء...
تطفى على طول..

الحل الوحيد و التفسير اللى وصلتله(بعقلى المحدود)
إن الأعمدة دى تكون شغالة بالطاقة الشمسية..

ولكن جاء من بعدى عالم (ظرات)
كذب تلك النظرية..لأنه إكتشف أن الأعمدة نفسها تضئ أيضا فى نهار الشتاء وليس هناك شمس..

ونحن فى إنتظار الجيل الجديد من أبناء زويل حتى يكرسوا وقتهم و علمهم و مجهودهم فى هذا الشأن ...وليس بعيدا أن تضطر الأجيال القادمةفى الألفية الخامسة أن تطلق على هذه الظاهرة..
(لعنةالفراعنة)وتذهب هذه الأعمدة إلى المتحف..ويبقى عندنا (مهربين أعمدة)
وتكتب الصحافة بقى عن مطالبة فرنسا بالعمود اللى كان ساند عليه نابليون فى شارع محمد على..
والناس اللى فى الفلاحين اللى لقوا عمودين تحت البيت و هما بيحفروا بئر يشربوا منه..
ويطلع واحد بقى يعمل موسوعة عن الظواهر دى ويكون عنوانها..
(عمود النور فى عهد سرور)أو(إسأل جدودك عن لعنة عمودك)..

أتمنى أكون أفدتك بعواميدى..

أعذرينى للغياب

والله مشغول مشغول مشغول

دمتى بخير

همس الاحباب يقول...

هههههههههه
هههههههه
حقا شر البلية ما يضحك
بس بجد عجبتنى اشارة المرور اللى منورة
كده ولا كده كله ماشى غلط
ولا لوحة الدخول والخروج تجنن
فعلا كده دخول وكده خروج
بجد بجد ابتسم لانك اكيد فى مصر ام الدنيا

حـــــدوتـــــة يقول...

السلام عليكم

بذمتك ممكن نشوف اى حاجة من الحاجات دى فى اى حتة غير مصر
والله بلادنا دى تحفة من التحف بس احنا اللى عاملين فيها كده

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

Eman Eltaher يقول...

الصور اللى انتى جايباها بجد من صميم الشارع المصرى
و تعليقاتك ف منتهى خفة الدم

دى اول زيارة
و بجد عجبتنى مدونتك

إلى الأمام


تحياتى

صوت من مصر يقول...

المشكله ان الصور دى انتشرت بكتير ؟
وفعلا شر البليه ؟

aboud يقول...

اللى انت عرضتيه ده بعض النكت اللى موجودة عندنا وللاسف قى عندنا غيره كتير اوى
بس الحل المبداى عشان نتغير من الحال ده لالازم على الاقل ينتشر التعليم وتتحسن الحالة الثقافية للمجتمع
وربنا يكرمنا..........

كريم مصطفي سيد يقول...

مدونه ضحيه الحريه تحتقل بذكري مولد الامام الشيد حسن البنا رحمه الله

بذرة امل يقول...

هم يبكى وهم يضحك
اهو ده الهم اللى بيضحك
ده طبعنا دائما يامصريين وانا منهم
بنحب نحول كل حاجة نكد الى ضحك عشان تعدى
بس فى الاخر ياريت حاجة بتتصلح
كله مجرد حلول على ورق

بنوته مصرية يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههه


ايه يا بنتي ده جبتي الصور دي منين


هموت من الضحك


والله احنا شعب مسخرة

هم يضحك وهم يبكي صحيح

وحشتيني يا قمر

momken يقول...

بغض النضر عن الكلام الى انتى كتباه

بس انا فطست من الضحك بس غصب عنى

الصوره هتلك من الضحك فعلا

لكن ارجع واقول
لايغير الله مابقوم حتى يغيروا ما بانفسهم

ربنل يصلح احولنا جميعا

تحياتى لاحساسك المرهف

,.-~*'¨¯¨'*•~mr ,.-~*'¨¯¨'*•~monshed يقول...

ههههههههههههه
يبقي انت اكيد اكيد في مصر للاسف تخلف علمي وثقافي وراضي وديني
بس موضع تحفة
بجدجزيتي الجنة

ahmed_k يقول...

هههههههههههههههههههههههههه
والله الناس دي كتر خيرهم
شايفين الناس مكشره وشايلين الهم
أووووم أيييه قالوا
خلينا نفرفشهم شويه
وكله كوووووم
والمطعم غير مفتوح لأنه مغلق
ههههههههههههه
ههههههههههههه
ههههههههههههه

أسير الجراح يقول...

بنت مصرية

موضوع جميل


وفكرة جديدة

هههههههههههههههههههههههههههههة


على فكرة اشارة المرور دى انا كلمتهم عليها

وقولتلهم حتدفعو كهرباء كتير


مش عارف بقى طفوها ولا لسة


هههههههههههههههههههههههههههههة



اتمنى تنورى البوست الجديد


كل الاعجااااااااااااااااااااب



اسير الجراح

mo7amed mamdo7 يقول...

صدقينى مصر كلها لازم تعبرك
اول زيارة ليا مبسوط جدا مش من الصور وبس لا من التعليق الى على الصور كمان بس كنت عايز اقولك حاجة
قدام بيتنا جامع جميل كلنا شاركنا فى بناءة الجامع كبير جدا واحد جارنا وهو جاى من السعودية جاب للجامع كرتونة مصاحف مكونة من 52 مصحف ( كتاب ربنا ) تخيلى ان المصاحف دى اتسرقت من الجامع يوم اصحى الاقى المصاحف اتسرقت ويوم اصحى الاقى اليكروفون واحيانا الفلوس الى الناس بتتبرع بيها ومره لقيت الدنيا غرقانة اتريهم طمعو فى الحنفيات الغريب انى وانا بكتب دلوقتى افتكرت ان فى ناس سرقت الخشب الى الناس كان بتبنى بيه الجامع فى حاجة غلط مش عارف هى فين طولت عليكى لكن تخيلى لماكتاب ربنا يتسرق من بيت ربنا يبقى لسة فى اية ممكن ميحصلش سمحينى عشان طولت عليكى

ريمان يقول...

هههههههههههههههه

والله مش عارفه اقولك ايه

فعلا شر البليه ما يضحك

بس انا عجبنى اوى شكل رغيف العيس اللى على شكل فودافون

هههههههههههه

بجد الصور مضحكه اوى

واللى يشوف الصور يعرف اننا فى مصر فعلا

امل يقول...

السلام عليكم
ازيك يا بنوتة مصرية صور مضحكه قوي أكتر حاجة ضحكتني بتاع شد السيفون ده شكلهم موجوعين قوي وشوية شوية فعلا هيبوسا ايده عشان يشده

WhItE HeArT يقول...

حقيقي افادكم الله

لا بجد مناظر جميله جدا وتخلي الواحد سعيد حقيقي بأنتمائه ل........

تحياتي

تامر حسين يقول...

الموضوع ده قديم شويه بيتهيألي \
ياريت من غير ليه تشرفني في مدونتي هتلاقي اني عملت الموضوع ده من زمان بجد وفيه بلاوي متلتله
تحياتي

مفكر يقول...

شكراً ليكي يا مصرية على زيارتك مدونتي الضغيرة وامنتى لو تقدري تتبعيني ولو موضوع كل 5 مواضيع...دا احنا يا يعني لسة تلاميذ بالنسبالك...

kemet يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هو ليه الصورة عن مصر لازم تبقى ضلمة ليه ما نجبش الصوره الايجابية

هتقولي لازم نظهر السلبيات ماشي بس مش للعالم

ليه ما نظهرش الايجابيات
عارفه موضوع التحرش كتر اكتر لما الاعلام تكلم فيه
عارفه لو كان اتعالج من غير ما نه عنه يعني بالدعوة للاخلاق عموما كان ممكن ننتهي من المشكله دي

بيتهيألي المصرين من مهابيل اوي كده زي ما الصور موضحه

اعتذر منكِلكن دا كتير علي مصر الارض و الناس الطيبه متستاهلش التريقه دي كلها

تحياتي
الي اللقاء

شمس وقمر يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
على فكرة البلوجر مالوش حل
ما شاء الله تحفة
ومواضيعك رائعة
انا مكنتش ماسكة نفسي من الضحك
فعلا هم يضحك وهو يبكي
بس الحجات دي كلها صنع في مصر
متلاقيهاش في اي بلد تاني

تقبلي مروري

شمس

غمض عينيك يقول...

بوضعنا الحالي دا هنفضل نقول شر البلية مايضحك

تحياتي
محمد سمير

حواديت بنوته يقول...

زى ما لورنس قال مش احنا بس دا تقريبا العرب كلهم همه اللى كده
ولا تقلقى فلقد اهتزت مكانتنا وما من عوده
احييكى بجد اعجبتنى مدونتك كثيرا

غير معرف يقول...

福~
「朵
語‧,最一件事,就。好,你西...............................................................................................................................-...相互
,以讓>它使...................

واحدة من الناس..... يقول...

هههههههه
ايه الصور دى
بجد جامدة جدا....على فكرة الكلام ده مش موجود غير عندنا...يعنى احنا عندنا انفراد عن باقى العالم بالحاجات دى